SEO neapšaubāmi ir ļoti būtiska Tava biznesa sastāvdaļa, tāpēc šajā rakstā aplūkosim pamata aspektus, kas jāņem vērā Tavas mājaslapas SEO izaugsmei, uzzināsi par vairākiem vērtīgiem rīkiem, ko vari izmantot, un nostiprināsi savas pamata zināšanas par SEO.
Termins SEO angļu valodā nozīmē Search Engine Optimization, kas latviešu valodā savukārt tiek tulkots kā “meklētājprogrammu optimizācija.” Meklētājprogrammu optimizācija jeb SEO apzīmē dažādu darbību kopumu, ko iespējams veikt, lai uzlabotu Tavas mājaslapas pozīcijas Googlē. SEO eksistē arī citās platformās kā Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest un citās, tomēr tā kā galvenais rīks, kas mūs ir iepazīstinājis ar SEO, ir Google, tad par to un kā sasniegt augstākas pozīcijas Google meklētājā, arī sīkāk šajā rakstā.
Ko SEO sniedz Tavam biznesam?
Daudzi uzņēmumi un satura radītāji zina, ka SEO ir svarīgs un ka tas viņiem ir nepieciešams, tomēr – ko tieši tas nozīmē Tavam biznesam? Var jau teikt, ka SEO ir svarīgs pilnīgi visiem, tomēr būsim atklāti – liela daļa uzņēmumu, it sevišķi mazo biznesu, nav spējīga aptvert pilnīgi visus kanālus, ko viņiem it kā vajadzētu aptvert un kas visi it kā ir “must-have”, tāpēc nereti nosliecas par labu, piemēram, sociālo mediju reklāmām. Tās biznesiem var atnest arī veiksmīgākus rezultātus par SEO, – piemēram, tādiem, kur tirgū vēl nav tik liela pieprasījuma pēc konkrētā produkta produkta, tomēr, ja Tavi un Tavu konkurentu klienti meklē pakalpojumus Google meklētājā – SEO tiešām ir must-have Tavam biznesam.
Lielākais lietotāju skaits, meklējot kādu konkrētu atslēgvārdu, dosies uz pirmajām 3️ pozīcijām un vēl lielāka daļa – uz mājaslapu, kas atrodas pirmajā pozīcijā. Dažādu uzņēmumu pētījumi piedāvā dažādus rezultātus, kas ir loģiski, jo atšķirīgām nozarēm atšķiras to potenciālo klientu meklēšanas paradumi, tomēr var teikt, ka vidēji 33.5 % lietotāju dosies tieši uz 1. pozīciju Google meklētājā, savukārt 2. Google pozīcija vidēji iegūst pat gandrīz 2 reizes mazāku traffic – vairāk nekā 17% no visas satiksmes. SEO ir ārkārtīgi spēcīgs rīks, kas Tev var atnest daudzus jo daudzus potenciālos klientus. Jo augstākās pozīcijās rankosies Tava mājaslapa Googlē, jo vairāk traffic Tu iegūsi, un līdz ar to – vairāk potenciālo klientu (protams, pie nosacījuma, ka SEO pasākumi tiks veikti atbilstoši Tava biznesa vajadzībām), tāpēc loģiski – jo augstākās pozīcijās atrodama Tava mājaslapa, jo labāk.
Rīki Tavas mājaslapas SEO pamatiem
Nereti nākas saskarties ar populāru kļūdu, ko pieļauj mazie uzņēmēji – tā kā viņi savu mājaslapu apmeklē ļoti bieži, tad, meklējot atbilstošos atslēgvārdus, nereti viņu mājaslapa viņiem var parādīties Google meklētāja augšpusē vai pat 1. pozīcijā. Tas nebūt nenozīmē, ka mājaslapa arī citiem rādās tikpat augstās pozīcijās, tāpēc ir sevišķi svarīgi izmantot atbilstošus rīkus, lai veiktu atslēgvārdu izpēti un noteiktu uzņēmumam svarīgos atslēgvārdus un esošās mājaslapas pozīcijas. Dažādus bezmaksas un maksas, vienkāršus un advancētus rīkus vari meklēt Googlē ar tādiem atslēgvārdiem kā Website Keyword Tools, SERP Tools u.c.
Atceries, ka lietotāju meklēšanas paradumi atšķiras, tāpēc, visticamāk, Tavai mājaslapai nebūs tikai 1 svarīgs atslēgvārds, turklāt, jo plašāks būs Tava piedāvājuma klāsts, jo vairāk potenciāli svarīgu atslēgvārdu būs Tavai mājaslapai. Tālab, pirmkārt, izmanto Google Keyword Planner, kas ir Google Ads rīks, bet to vari izmantot arī tad, ja neizmanto Google reklāmu. Vienkārši izveido Google Ads kontu un bez reklāmu izveides dodies uz Google Keyword planner un norādi savu mājaslapu un/vai atslēgvārdus, ko jau zini, lai iegūtu vēl citas idejas atslēgvārdiem, kā arī redzētu reālos meklējumu datus par tiem. Otrkārt, lai noteiktu esošās reālās pozīcijas, dodies uz kādu no bezmaksas SERP rīkiem, piemēram, What’s My Serp. Rīki ir daudz un dažādi, šī rīka bezmaksas versijā Tev katrs atslēgvārds būs jāpārbauda manuāli, tomēr maksas versijas piedāvā jau daudz ērtākas svarīgo atslēgvārdu apsekošanas iespējas.
Kad esi noskaidrojis dažādus atslēgvārdus, kas ir svarīgi Tavam biznesam un uz ko Tava mājaslapa vēl “nerankojas” augstākajās pozīcijās, dodies uz savu lapu un papildini mājaslapas pamata tekstus, produktu aprakstus, kā arī meta aprakstus un citas pozīcijas ar iegūtajiem atslēgvārdiem. Mūsdienās 1. vietā Googlei un līdz ar to – arī mājaslapām – ir viss par un ap User Experience jeb lietotāju pieredzi, kas attiecināms arīdzan uz tekstiem, tāpēc “nepārspamo” savas mājaslapas tekstus ar atslēgvārdiem, bet izvieto tos tiešām atbilstošās vietās. Noteikti padomā par kvalitatīviem tekstiem un pietiekami gariem aprakstiem savā mājaslapā, jo Google novērtē kvalitatīva satura kvantitāti. Ja pats neesi tekstu radītājs un rakstītājs, noteikti apsver kopīraitera un/vai SEO speciālista piesaisti. Kad esi optimizējis un uzlabojis savas mājaslapas saturu ar atbilstošajiem atslēgvārdiem, tad noteikti neaizmirsti arī par regulāru un kvalitatīvu bloga rakstu veidošanu, un nesatraucies, ja Tavus bloga rakstus nelasa liels vai pat mazs cilvēku skaits – Google tos novērtēs jebkurā gadījumā, un tas, viennozīmīgi, Tev palīdzēs ar laiku rankoties Googlē arvien augstāk.
Mobilajam draudzīga mājaslapa – mūsdienu nepieciešamība
Noteikti pārliecinies, ka Tavai mājaslapai ir pielāgota mobilā versija, jo mūsdienās milzīga daļa lietotāju izmanto Google un apmeklē mājaslapas tieši no sava telefona, tālab veiksmīgi pielāgota mājaslapa mobilajai ierīcei var paaugstināt Tavas mājaslapas izredzes “ranktoties” augstāk. Google izmanto tādu lietu kā Mobile-First Indexing, kas nozīmē, ka Google Tavas mājaslapas ranku noteiks, balstoties uz Tavas mājaslapas mobilo versiju, kas ir ārkārtīgi nozīmīgs aspekts, kālab rūpīgi piedomāt pie veiksmīgas mājaslapas mobilās versijas. Vēl viens iemesls, kāpēc veiksmīga mājaslapas mobilā versija Tev palīdzēs sasniegt augstākas pozīcijas Google meklētājā, – ja, ienākot Tavā lapā, kura nav mobilajam draudzīga, lietotājam ir grūtības to lietot vai nav īpaši ērti iepazīties ar tās saturu, pastāv ļoti liela iespēja, ka viņš šo lapu ātri pametīs. Tas veicinās augsta Bounce-rate veidošanos, kas savukārt Googlei signalizēs, ka lapā potenciāli ir lietotājiem nesvarīgs saturs, un tas viennozīmīgi neveicinās Tava uzņēmuma mājaslapas SEO izaugsmi.
Backlink jeb atpakaļsaišu nozīme
Noteikti nevajadzētu aizmirst par būtisku SEO aspektu – backlink jeb atpakaļsaitēm – tās ir saites, kas ved uz Tavu mājaslapu no citām lapām, paaugstina Tavas lapas autoritāti un uzlabo SEO rādītājus. Jo populārāka būs tā mājaslapa, no kuras saite aizvedīs uz Tavu lapu, jo efektīvāki būs rezultāti. Tāpēc, ja Tavam biznesam ir kādi sevišķi būtiski atslēgvārdi, kas Taviem konkurentiem atnes daudz klientu, vari apsvērt, piemēram, reklāmraksta izvietošanu ar backlinkiem uz Tavu mājaslapu kādā no populāriem un apmeklētiem portāliem, kas piedāvā šādu rakstu publicēšanas iespējas. Tāpat šādu rakstu izvietošana populārās mājaslapās atnesīs papildu traffic Tavai mājaslapai gan raksta publicēšanas brīdī, gan arī laika gaitā, cilvēkiem meklējot informāciju, uzduroties šim rakstam un tālāk dodoties uz Tavu mājaslapu caur attiecīgajām atpakaļsaitēm. Jo Tavai nišai atbilstošāka būs mājaslapa, no kuras “nāk” kāda atpakaļsaite, jo kvalitatīvāki būs signāli Googlei, kas veicinās Tavas mājaslapas SEO izaugsmi. Protams, šādus rakstus vari izvietot arī bezmaksas dažādās platformās, tomēr bieži vien tāda tipa lapām nav tik liela autoritāte, tās neatnes īsti nekādu organisko satiksmi vai citu iemeslu dēļ neperformējas tik labi.
Google My Business – Lokālā SEO karalis
Lai arī Google My Business aplūkojam raksta beigās, tas nebūt nenozīmē, ka tas būtu mazsvarīgākais no visiem iepriekš minētajiem aspektiem – tie visi ir būtiski, bet, ja jāizvēlas viens, tad to, visticamāk, vari izdarīt tikai Tu, izvērtējot to, kas tieši Tavam biznesam būtu svarīgākais. Google My Business var būt daudz svarīgāks vienam uzņēmumam par kādu citu, tomēr tā vai tā – tas ir svarīgs visiem.
Sevišķi būtiski optimizēt savu Google My Business proflu ir dažādiem “lokālajiem biznesiem.” Kas ir “lokāls bizness”? Tas ir bizness, kas pamatā darbojas lokāli kādā konkrētā pilsētā vai apkaimē – piemēram, frizētava, kafejnīca, lielveikals un citi. Google My Business ir rīks, kas Tev palīdzēs sasniegt potenciālos klientus, kas jau meklē Tava uzņēmuma sniegtos pakalpojumus savā apkārtnē. Jo veiksmīgāk optimizēts būs Tavs Google My Business profils, jo regulārāk izvietosi tajā dažādus ierakstus un citu Taviem klientiem nozīmīgu informāciju, jo labākas un vairāk būs atsauksmes par Tavu biznesu – jo rezultatīvāk Tavs GMB (Google My Business) konts performēsies Google meklētājā un Google Maps, kas nozīmē, ka Tavi potenciālie klienti Tevi varēs atrast arvien veiksmīgāk.
Google izmanto informāciju no Tava GMB profila, lai atbilstošāk rankotu lokālos biznesus, tāpēc – izveido profilu, noteikti aizpildi visas iespējamās sadaļas, iekļaujot arī svarīgākos atslēgvārdus, norādi kontaktinformāciju, savu mājaslapu, kā arī neaizmirsti par dažādiem foto, kas Taviem klientiem ļaus vieglāk pieņemt lēmumu izlemt par labu Tavam piedāvājumam. Viss iepriekš minētais un vēl citas nianses Googlei ļaus veiksmīgāk “saprast,” kā un kur Tevi “rankot” meklētājā.
Bez datiem nekur – saproti un analizē tos
Nereti nākas saskarties ar ne tikai maziem, bet arī lieliem uzņēmumiem, kuri neizmanto Google Analytics vai arī tas pat nav pieslēgts. Ja pats nemāki uzstādīt Google Analytics, piesaisti kādu profesionāli, kas to izdarīs Tavā vietā, jo šis patiesi ir must-have rīks, kur vari aplūkot ne tikai to, kāds skaits cilvēku apmeklē Tavu mājaslapu, bet arī – no kādiem kanāliem tie nāk un cik cilvēku atnāk no Organiskajiem jeb neapmaksātajiem meklējumiem, kas ir tie, ko veicini ar SEO aktivitāšu palīdzību. Tātad, lai vispār izsekotu līdzi tam, kāds progress ir Tavām darbībām ar SEO un kā paaugstinās organisko apmeklētāju skaits, Tev ir obligāti nepieciešams Google Analytics. Šis rīks Tev sniegs vispārēju un padziļinātu ieskatu par Tavas mājaslapas lietotājiem un kanāliem, kas lapai atnes apmeklējumus. GA (Google Analytics) ļaus sekot līdzi datu izmaiņām, kas Tev savukārt ilgtermiņā palīdzēs saprast to, kā vari uzlabot savas mājaslapas performanci, produkta piedāvājumu, paaugstināt konversijas (pirkuma, pieteikuma u.c.) veidošanos, analizējot un salīdzinot lietotāju performances atšķirības.
Vēl viens Google super rīks ir Google Search Console, ar ko, pieslēdzot to savai mājaslapai, varēsi sekot līdzi tam, kas ir tie atslēgvārdi, kas Tev atnes satiksmi šobrīd, aplūkot pat konkrētus apmeklējumu skaitus no šiem atslēgvārdiem, kādas ir to impresijas meklētājā, CTR un citi dati. Šis Tev palīdzēs saprast, uz kādiem potenciāliem atslēgvārdiem Tev vēl vajadzētu fokusēties un kā Tavi klienti Tevi vispār atrod. Dažkārt var gadīties pat, ka pamani kādu atslēgvārdu, kas atnes traffic, bet ir vispār nenozīmīgs Tavam biznesam – tādā gadījumā vari identificēt, kur atrodams šis liekais atslēgvārds Tavā mājaslapā un vienkārši dzēst to.
Protams, SEO sevī ietver daudz un dažādas nianses – tomēr atceries ņemt vērā iepriekš minētos pamatprincipus, un neaizmirsti, ka mājaslapas SEO izaugsme prasa laiku, pacietību, regularitāti un kvalitāti. Ja saproti, ka SEO ir ļoti būtisks arī Tava biznesa izaugsmei, bet pats ar to, visticamāk, galā netiksi – sazinies ar mums, un mēs izveidosim tieši Tavam uzņēmumam pielāgotu SEO optimizācijas pakalpojuma piedāvājumu, lai Tavu mājaslapu “paceltu nākamajā līmenī.”